Aisling Casey
Voorzitter
Ik ben Aisling Casey, en ik kom oorspronkelijk uit Cork in Ierland. Ik ben Solo Hoboïste van het Radio Filharmonisch Orkest en mede-oprichter van Splendor Amsterdam en LUDWIG. Sinds 2018 geef ik les op het Conservatorium van Amsterdam.
Eén van de vakken waar ik les in geef is Hobo Methodiek, waar ik Bachelor hobo studenten leer om hobodocent te worden. Dit doe ik met veel plezier, want hobospelen en anderen enthousiasmeren is het leukste wat er is. Dit is ook een van de redenen waarom ik het belangrijk vind dat wij ons in de hobowereld in Nederland moeten verenigen om dit prachtige instrument verder te promoten.
Er zijn de laatste jaren heel weinig Nederlandse hoboïsten die kiezen om het vak in te gaan en dat baart mij zorgen voor de toekomst van het hobospel in Nederland. Het is altijd een uitdaging geweest om de hobo te promoten onder jongeren, maar als er ook nog weinig hobodocenten zijn wordt die uitdaging een groter probleem. Als er te weinig jonge hoboisten zijn heeft dit direct een negatief effect op amateur orkesten, de harmonieorkesten en de kamermuziekgroepen. En welbeschouwd zijn deze orkesten het fundament van de muziek wereld, en waar veel mensen in de samenleving plezier aan beleven. Laten we met z’n allen zorgen dat de hobo in Nederland een zonnige toekomst heeft!
Pauline Oostenrijk
Secretaris
Op mijn zevende begon ik met hobo spelen en ik ben er nooit meer mee opgehouden. Doordat ik het geluk had fijne docenten te treffen en mooie kansen te krijgen, kon ik een carrière opbouwen waarin ik al die prachtige mogelijkheden van de hobo mocht ervaren: in een orkest spelen (ik was 25 jaar eerste hoboïst van het Residentie Orkest), kamermuziek maken en optreden als solist. Ik hoop die dingen nog lang te kunnen doen, maar in deze fase van mijn leven vind ik het vooral belangrijk om mijn grote liefde voor de hobo en alles wat ik op dit gebied heb geleerd te kunnen doorgeven aan anderen. Daarom geef ik veel les, niet alleen aan conservatoriumstudenten (aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen), maar juist ook aan beginners en gevorderde amateurs. Doordat er in de afgelopen jaren, m.n. door de bezuinigingen op de kunst, zoveel is veranderd in het muzikale klimaat van Nederland, is er een tekort ontstaan aan hobo docenten en zijn er veel minder mensen hobo gaan spelen. Het is mijn missie ervoor te zorgen dat daar verandering in komt. Zodat ook toekomstige generaties in ons land zullen blijven genieten van het mooiste instrument dat er bestaat. Het Hoboplatform kan hierin een belangrijke rol spelen!
Frans Emmen
Penningmeester
Ik heb lang gewerkt als apotheker en maak, nu ik meer vrije tijd heb, met veel plezier deel uit van het bestuur van het Hoboplatform. Voor iemand met een exacte achtergrond een nieuwe wereld en voor het bestuur een mooie aanvulling. Vanaf 2023 ben ik penningmeester.
Hoewel in mijn jeugd onze buurvrouw hobo speelde, hebben mijn ouders me aangemeld voor pianoles. Ik heb hobo altijd wel een mooi instrument gevonden. Dat ik 7 jaar geleden een hobo-docente tegenkwam heb ik maar gezien als een speling van het lot. Vanaf dat moment speel ik met veel plezier hobo.
Ik speel in een hobo-ensemble in Emmen en heb daarnaast van de HaFaBra-opleiding het A- en B-examen gehaald.
Ik hoop dat meer beginnend hoboïsten zoals ik lid worden van het Hoboplatform.
Peter Hendriksz
Bestuurslid
In 2011 was ik in de gelukkige gelegenheid Hobo-atelier van der Heide over te nemen en sindsdien repareer, verkoop en verhuur ik met veel plezier hobo’s. Voor mij echt een droombaan! Met hobospelen ben ik begonnen bij Hans Roerade en ik ben aan het conservatorium van Den Haag afgestudeerd bij Frank Minderaa.
Ik ben van mening dat het (samen) maken van muziek een fantastische manier is om gezamenlijk iets bijzonders te beleven en te communiceren op het niveau van gevoel, in plaats van woorden. Zelf ervaar ik dit door het hobospelen en ik gun iedereen deze beleving!
Dorine Jansma
Bestuurslid
Vanaf mijn 14e speel ik hobo en ik heb op het Conservatorium van Amsterdam gestudeerd bij Han de Vries, Carlo Ravelli en Jan Spronk. Ik werd assistent van Koen van Slogteren en leerde alle tips en tricks over het lesgeven van hem. Ik werd zijn opvolger op het conservatorium en gaf vele jaren methodiek aan de huidige generatie hobodocenten. Na meer dan 30 jaar daar les te hebben gegeven werk ik er nu als studieadviseur voor alle klassieke studenten. Ik speel in diverse orkesten zoals het Promenade Orkest en Philharmonia Amsterdam mee en vooral met Kerst en Pasen zijn er dan veel concerten met koor. Ook speel ik in het Röntgen trio met fluit en fagot waarmee ik kleine kamermuziekconcertjes verzorg.
Ik vind het belangrijk dat we ervoor zorgen dat er meer kinderen beginnen met hobospelen. Het is zo’n fantastisch instrument met een heel bijzondere klank dat ik hoop dat heel veel mensen het kunnen bespelen en ervan kunnen genieten. Het hoboplatform is een club mensen die de hobo een warm hart toedragen en daar wil ik me ook graag voor inzetten als voorzitter van het bestuur.
Peter le Feber
Bestuurslid
Mijn naam is Peter le Feber en ik begon pas met hobospelen tijdens mijn pianostudie aan het Rotterdams Conservatorium. Eerst nog als “bijvakker”, maar na 3 jaar vond mijn leraar Simon Houttuin dat ik best een 2e hoofdvak zou kunnen doen. Ik vervolgde daarna mijn lessen bij Maarten Karres en Jan Spronk.
Na mijn afstuderen speelde ik jarenlang als hoboïst in Haags Blazersensemble Octopus en als freelancer. Ontdekte tijdens de vele schoolconcerten die we gaven wat een enorme impact het heeft als kinderen het instrument van dicht bij kunnen zien en mogen proberen. Speel nog en geef veel les, aanvankelijk aan het Koorenhuis in Den Haag en nu aan de Muziekacademie Den Haag.
Ik dirigeer 2 Blazersensemble’s: Giusto (bestaat bijna 40 jaar), bestaande uit leeftijdgenoten en Pedlev, een ensemble van jongeren, dat ontstaan is in het Hofstads Jeugd Orkest, waar ik ze dirigeerde gedurende 10 jaar. Nadat iedereen uit het orkest ging, omdat ze te oud werden, zijn we verder gegaan als zelfstandig ensemble.
Voor mij is het heel belangrijk om kleinschalig kinderen te laten kennismaken met de hobo, op scholen, tijdens jeugdconcerten en presentaties, om zo de hobo meer in het licht te krijgen. Ik hoop dat daardoor kinderen het instrument zullen omarmen, waardoor ze als amateur of als professional, net als ik, kunnen genieten van hobospelen en samenspelen.
De hobo is een beetje een “verscholen” instrument, waardoor weinig kinderen het kennen, laat staan ervoor kiezen om het te gaan spelen. Mijn doel is om middels het Hoboplatform mooie activiteiten te organiseren en veel zieltjes te winnen voor de hobo of spelers nog enthousiaster te maken.